خرید لباس مدارس دولتی از والدین پولدار شهریه می گیرند

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی از توقف توسعه مدارس هئیت امنایی در سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: با این وجود در برنامه پنجم توسعه تاکید شده که تعداد این مدارس باید به 20 درصد افزایش یابد.به گزارش خبرنگار مهر، علی باقرزاده در نشست خبری که پیش از ظهر دوشنبه در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه ” امسال چه تعداد از مدارس به صورت هئیت امنایی در می آیند” گفت: هم اکنون دو هزار و 300 مدرسه هئیت امنایی در کشور وجود دارد که برای تصویب آیین نامه های مربوط به این مدارس و اصلاح قوانین، توسعه آنها را متوقف کرده ایم.پیش از این وزیر آموزش و پرورش از توسعه مدارس هئیت امنایی و ارسال شیوه نامه های هئیت امنایی شدن به مدارس در سال تحصیلی آینده خبر داده بود.معاون وزیر آموزش و پرورش در سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی یکی از مسائل مطرح درباره مدارس هئیت امنایی را شهریه آنها دانست و افزود: در این مدارس شهریه ای به مفهوم واقعی نداریم و مبلغی که دریافت می شود توافقی بین هئیت امنا و مدرسه است.باقرزاده افزود: در تعیین شهریه این مدارس باید هئیت امنا ملاحظات مربوط به دانش آموزان مستمند را داشته باشند و حتی هزینه های مربوط به این دانش آموزان را از والدین متمکن دریافت کنند چون قرار نیست که تمام شهریه دریافتی خرج امور مدرسه شود.نحوه بازگشت مدارس هیئت امنایی به عادیوی با تاکید بر اینکه هدف از ایجاد مدارس هئیت امنایی حضور و مشارکت مردم در مدرسه است، ادامه داد: امسال هم الگوی نظارت بر مدارس هئیت امنایی تدوین و به استانها ابلاغ شده است.رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه نظارت بر مدارس هئیت امنایی نیز گفت: تیمهای کارشناسی برای نظارت بر این مدارس در سطح استانها تشکیل شده است و فرمهای ارزیابی عملکردی را در اختیار آنها قرار دادیم که تا سقف هزار امتیاز در آن پیش بینی شده است و در صورتی که مدرسه ای زیر 500 امتیاز دریافت کند به حالت عادی و دولتی بر می گردد.کاهش توسعه مدارس شاهد در سال تحصیلی آیندهباقرزاده همچنین از کاهش توسعه مدارس شاهد و ایثارگران در سال تحصیلی آینده خبر داد و افزود: سال آینده را سال کیفیت بخشی به مدارس شاهد نامیده ایم اما در مناطقی که 15 درصد از جمعیت دانش آموزی شاهد و ایثارگر باشند مدارسی را راه اندازی می کنیم.وی با بیان اینکه 93 هزار دانش آموز شاهد و ایثارگر مشغول به تحصیل هستند، گفت: شهریه دانش آموزان طرح شاهد امسال برای مقطع ابتدایی بین 130 تا 180 هزار تومان، مقطع راهنمایی 160 تا 240 هزار و دوره دبیرستان بین 200 تا 300 هزار تومان است.10 درصد قوانین آموزش و پرورش برای مدارس غیردولتی استباقرزاده همچنین با اشاره به موضوع مدارس غیردولتی به عنوان یک چالش همیشگی در آموزش و پرورش گفت: علی رغم اینکه در کشورهای پیشرفته برای توسعه اقتصادی 70 درصد مدارس را بخش غیردولتی اداره می کنند اما در کشور ما همچنان درباره روند کاری این مدارس تردید وجود دارد و برخی آن را مخالف اصل سی ام قانون اساسی می دانند.معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از سال 1290 که آموزش و پرورش رسمی شکل گرفت تا کنون بیش از 10 درصد قوانین این وزارتخانه مربوط به مدارس غیردولتی است اما هرساله در فصل ثبت نام با انبوهی از سئوالات درباره این مدارس روبرو می شویم و همچنان این مدارس مشکل دارند.رئیس مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش مدارس غیردولتی را مکانی برای تجلی اعتماد مردم، دولت و بخش خصوصی به یکدیگر دانست و افزود: اگرچه بسترسازی برای حضور بخش غیردولتی در اداره مدارس صورت می گیرد اما همچنان ظرفیتهای لازم را در این بخش فراهم نیاورده ایم.بانکها با مدارس غیردولتی همکاری نمی کنندوی ادامه داد: به طور مثال طبق قانون مجلس تمام بانکها موظف شده اند تا 50 درصد از نیازهای مالی مدارس غیردولتی را به شکل وام قرض الحسنه به آنها ارائه دهند که متاسفانه بانکها در این زمینه همکاری نمی کنند به همین دلیل بدنبال ایجاد بسترهای نظارتی برای تحقق این قوانین هستیم.باقرزاده درباره نرخ تعیین شهریه در مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده گفت: شهریه این مدارس همچون دو سال گذشته تعیین شده است، اما شورای تعیین شهریه استانها می تواند تا 15 درصد نرخ ها را افزایش دهد.معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: پنج درصد از شهریه مطابق با عملکرد مدرسه، پنج درصد دیگر براساس درجه بندی مدرسه، چهار درصد مربوط به نظارت جامع و یک درصد به افزایش جذب دانش آموزان اختصاص یافته اما این روش بدان معنا نیست که شهریه همه مدارس تا 15 درصد افزایش یابد.علت صندلی های خالی مدارس غیردولتیباقرزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ” واقعیتها بیانگر این است که مردم از مدارس غیردولتی استقبال نمی کنند و صندلیهای خالی این مدارس این مشکل را تصدیق می کند ” گفت: این موضوع را قبول ندارم چرا که یک میلیون و 120 هزار دانش آموز در این مدارس درس می خوانند و موضوع صندلیهای خالی به علت ترک دانش آموزان از این مدارس نیست بلکه مدیران و موسسان ظرفیتهایی را برای آینده خود تعیین کرده اند که خالی مانده است.مدیران متخلف مدارس غیردولتی را معرفی می کنیموی درباره اینکه ” چرا علی رغم تبلیغات آموزش و پرورش برای نظارت بر مدارس غیردولتی در زمان ثبت نام و تعیین شهریه برای این مدارس همچنان شاهد تخلفات چشمگیری در این حوزه هستیم و مدیران همچنان خود را ملزم به رعایت قوانین نمی دانند؟” گفت: اتفاقا معتقدم که مدیران خود را ملزم می دانند و این مسائل را رعایت می کنند ضمن اینکه ما با مدارس متخلف برخورد می کنیم اما تا کنون سیاستها بدین شکل بوده که این برخوردها را رسانه ای نکنیم چون یک یا دو مورد تخلف به کل موسسان ین مدارس ضربه می زند.رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش افزود: به طور مثال طی هفته های گذشته ما مدارس متخلفی را داشتیم که منحل شده اند و حتی موسسان آنها نیز برای همیشه از تاسیس مدرسه محروم شده اند اما برای جلوگیری از ملتهب شدن آنها را عنوان نمی کنیم اما از این پس مدیران متخلف را معرفی می کنیم.توافق ضمنی برخی از مدیران با والدین برای دریافت شهریه اضافیمعاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه هیچ مدیری حق ندارد یک ریال بیشتر از شهریه های مصوب دریافت کند و باید نرخ های مصوب شده را در تابلوی اعلانات نصب کند، گفت: البته برخی از مدیران و والدین در بخشهای فوق برنامه همچون سرویس حمل و نقل و لباس فرم با هم توافقاتی دارند که نمی توانیم با آن برخوردی کنیم.وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که ” اگر قرار است مدیران و والدین برخی از مدارس درباره نرخ ها توافق کنند پس چه لزومی دارد که آموزش و پرورش نرخهایی را مصوب کند و آیا فکر نمی کنید عدم جلوگیری از این توافقات ضمنی، موجب تکثیر و گسترش این موضوع در سایر مدارس غیردولتی و در نتیجه دور زندن قانون می شود” گفت: این توافقات عمومیت ندارد و بیشتر مربوط به شهر تهران است و در شهرستانها با این چالش مواجه نیستیم اما ما جلوی این تکثیر را خواهیم گرفت  و با نظارت جدی با متخلفان برخورد می کنیم.مدارس غیردولتی زنجیره ای نداریمرئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش  درباره ” مدارس زنجیره ای غیردولتی و ضربه ای که آنها به مدارس غیردولتی عادی در جذب دانش آموز می زنند” گفت: چنین مدارسی نداریم اما اگر مدرسه ای وجود داشته باشد که خوب کار کند چه اشکالی دارد که مجموعه خود را گسترش دهد ضمن اینکه این مدارس عمدتا وجه خیریه دارند و در مناطق محروم نیز فعالیت می کنند.باقرزاده در پاسخ به این سئوال که ” چرا با مدیران مدارس غیردولتی که پورسانتهایی را به مدیران مدارس عادی می دهند تا بتوانند بدین شکل دانش آموزان را به مدارس غیردولتی سوق دهند برخورد نمی شود؟” گفت: این موارد خیلی کم است و حتی بعید است که مدیری از این روشهای غیراخلاقی استفاده کند، اما آنچه که برای ما اهیمت دارد بسترسازی برای ورود بخش غیردولتی به آموزش و پرورش است و ما به همه موسسان یکسان نگاه می کنیم. آخرین اخبار اجتماعی و حوادث
ایران و
جهان را در اجتماعی بخوانید.