خرید لباس ايرانيان يك سوم دنيا شير مي‌خورند

مصرف سرانه نوشابه‌هاي گازدار در كشور دو برابر استاندارد كشورهاي اروپايي است در حالي كه مصرف سرانه شير در ايران يك سوم كشورهاي پيشرفته است. سرانه مصرف نوشابه در ايران 24 ليتر و در جهان 12 ليتر اعلام شده، اين در حالي است كه سرانه مصرف شير در كشور كمتر از 80 ليتر و در كشورهاي توسعه يافته حدود 300 ليتر است. نوشابه‌هاي گازدار فاقد ارزش غذايي است، مصرف نوشابه‌هاي گازدار پيامدهايي همچون افزايش وزن، پوسيدگي دندان ها، پوكي استخوان و… را به همراه دارد، اما شير حاوي كلسيم، پروتئين، ويتامين‌ها و… است كه متاسفانه به دلايل مختلف كه يكي از مهم ترين آن، گسترش نيافتن فرهنگ مصرف شير در كشور است با استاندارد كشورهاي پيشرفته فاصله زيادي دارد و ايراني‌ها كمتر از يك سوم اين استاندارد، شير مصرف مي‌كنند. با توجه به اينكه سلامت، رشد و استحكام استخوان‌ها و دندان‌ها نيازمند كلسيم است كه در بدن ساخته نمي‌شود و اين كلسيم از منابع غذايي تامين مي‌شود كه مهم‌ترين آن گروه لبنيات به‌ويژه شير است. يك ليوان شير حاوي 290 تا 300 ميلي گرم كلسيم، 386 ميلي گرم پتاسيم و 190 ميلي گرم سديم است كه افراد بايد با توجه به سن، جنس و وضعيت فيزيولوژي خود از آن استفاده كنند. علاوه بر نقش موثر كلسيم در استحكام بخشي به استخوان‌ها و دندان‌ها، كلسيم موجود در شير براي عملكرد طبيعي عضلات، تشكيل لخته خون و فعاليت‌هاي طبيعي سيستم عصبي هم ضروري است. بدون كلسيم، سيستم عصبي قادر به انتقال پيام‌هاي عصبي نيست، پژوهش‌هاي اخير نشان داده است كه كلسيم در كاهش وزن، پيشگيري از سرطان روده بزرگ، كاهش عوارض يائسگي، تنظيم فشار خون و پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي نيز نقش موثري داشته است. با وجود تاكيد متخصصان بر مصرف شير و فرآورده‌هاي‌لبني، مصرف لبنيات و شير پرچرب به دليل مضرات آن توصيه نمي‌شود. هر چه چربي كمتر دريافت كنيم به سلامت خود كمك بيشتري كرده ايم، هر چند نبايد فراموش كرد، چربي‌هاي شير از نظر تامين انرژي و دريافت ويتامين‌هاي محلول در چربي براي كودكان مفيد است، اما براي افراد دچار چربي خون، مصرف شيرهاي كم چرب و فاقد چربي توصيه مي‌شود. چربي‌هاي شير عموما چربي‌هاي اشباع شده هستند و خطرهاي استفاده از شيرهاي پرچرب علاوه بر گسترش چاقي و افزايش وزن، گرفتگي عروق و از دست دادن حالت ارتجاعي رگ‌ها ست. پژوهش نشان مي‌دهد رابطه معكوسي ميان ميزان جذب كلسيم شير و چربي شير وجود دارد. به اين معنا كه هر چه چربي شير بيشتر باشد، فرآيند جذب كلسيم را مختل مي‌كند.يك ليوان شير پر چرب 150 كيلو كالري دارد كه مقايسه اين ارقام به خوبي نشان مي‌دهد كه مصرف شير پرچرب، افزايش وزن مصرف كنندگان را به همراه دارد.